Saftig och smakrik basilikapaj

Denna är en utav mina pajfavoriter. Det är ett nyttigare alternativ än vanlig paj, och den är också vegetarisk och har lågt GI. Grundreceptet kommer från Arlas pestopaj, men man kan göra lite hur man vill med receptet. 
 
 
Recept på basilikapaj
 
Pajdeg
50 g smör
2 1/2 dl dinkelmjöl (alternativ 1 1/2 dl dinkelmjöl, 1 dl rågmjöl, 1/4 dl krossade linfrön)
1 1/5 dl kvarg
Fyllning
1 kruka basilika (2 krukor för mer smak)
3 ägg
1 1/5 dl kvarg (beroende på hur "ostig" den ska vara, går att tillsätta mer)
1 dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
salt
peppar
Garnering
riven ost eller fetaost
solroskärnor
soltorkade eller cocktailtomater och/eller svarta oliver
 
Börja med att göra pajdegen. Skär smöret i bitar, tillsättmjölet och slutligen kesella och arbeta ihop till en deg, med hjälp av mixer, matberedare eller händerna. Tryck sedan ut degen i en pajform, gärna en med högre kanter. Ställ formen med pajdegen i kylskåpet och låt vila i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 200 grader. Ta ut pajen ur kylskåpet, nagga med en gaffel och förgrädda pajdegen i 10 minuter. 
Under tiden kan du göra fyllningen som tar några minuter bara. Förbered genom att tvätta och hacka basilikan, ta fram en bunke och vispa ihop äggen, kvargen och grädden. Blanda i den hackade basilikan, pressade vitlöken och krydda efter behag. Jag hackade lite (inte mycket) mynta och blandade i fyllningen, det ökar smaken (har jag fått lära mig,). Ta ut pajdegen ur ugnen, häll i fyllningen, ost och garnering. Grädda pajen i ca 30 minuter, ha koll så pajen inte blir alldeles för gräddad (som min nästan höll på att bli den senaste gången :))
Servera med vad du tycker är gott, jag älskar att äta sallad och keso till. Voilá, smaklig måltid!
 
 
 
Kategori: Recipes Taggar: basilikapaj, pestopaj, GI, nyttigt, fibrer, grönsaker, middag, lunch, mat, recept
Kommentera inlägget här: