Underbara Elina

Idag har jag lunchdejtat med underbara Elina Meuller. Jag kan lova er att det var matkoma på gång, tur att vi hade ärenden på stan, puhh.. Ni som inte vet har jag och Elina lärt känna varandra genom vimmeljobbet på U.N.T. och just under den perioden som hon vann priset som Sveriges bästa ungdomsfotograf. Hon är riktigt duktig, kolla in hennes blogg här. Ni modeller som även söker fotograf, kan vända er till henne vid intresse för fotografering.

Testade även mitt nya objektiv idag, Nikon AF-S 50mm f/1.8 G, love it!
Kategori: Everyday, Photography - Portraits; Taggar: vän, vänner, kollega, elina, meuller, meullerphoto, fotograf, bästa, blogg, tips, ljus, uppsala, 50mm, nikon, d7000, nikkor

Nikon D7000

Jag har ju glömt att berätta om att jag köpt en ny kamera! Nikon D7000, samt objektiven Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR och Nikkor AF 50/1,8 D. Topp! Kameran i sig har varit ute på marknaden ett tag och det närmaste jag kan komma innan jag hoppar till fullformat-kamera. Det är i sig ett stort steg från min gamla Nikon D5000. Än så länge är jag supernöjd, men hoppas verkligen vårsolen dyker upp snart.... pirr pirr.

Kategori: Everyday Taggar: nikon, nikon d7000, d7000, nikkor, 18-105mm, 50mm, kamera, camera, speedlight, sb-800, utrustning, fotografering, fotograf, denana, camo

Boxning

Jag boxas, något jag inte riktigt har berättat för er. Blev otroligt taggad av min arbetskompis, Sona, som är både tränare och silvermedljör i VM. Jag har under jättelång tid, och nu snackar vi år, boxas på mitsar men inte tagit steget att utvecklas på ett annat sätt genom att köra tex sparring mot någon. Nu har jag tränat seriöst i snart en månad och det är så himla kämpigt men samtidigt riktigt roligt med utmaningar. Jag känner att jag har lärt mig otroligt mycket, men det är också sjukt mycket teknik när man boxas. Jag tror jag ska köra mitt bästa, och kanske om några månader eller efter sommaren köra matcher, vi får se. Nu är klockan mycket, får berätta mer en annan gång, dags att gå till boxningsgymmet. Baaam!

Bilder från träningen i torsdags då Sona körde lite med mig och Amanda.
Kategori: Everyday Taggar: boxning, träning, fitness, uppsala, uif

Tågluffen del 2

Ni som inte vet for jag och Natalie på en Europa-resa i somras, här kommer fortsättningen av resan, del 2. Efter första veckan i Frankrike och Monaco började interrail-biljetten gälla. Vi åkte vidare mot Italien och första destinationen var Rom.

Vecka två...
ITALIEN

Tågresan var lång. Tågen gick relativt långsamt och vi hade inga reserverade sittplatser, vilket innebar att vi fick sitta i hallen, på en nedfälld pall. Alltid någonting. Tror vi till och med satt nere på golvet ett tag. Umair från Nice hade en vän i Rom som vi kunde stanna hos medan vi var där. Vilken tur man har, och vilka fördelar med att lära känna nya människor. När vi väl kom fram till Rom skulle vi försöka ta oss till en statsdel lite utanför kärnan av Rom, mot Vatikanstaten. Jag tror vi kämpade på i flera timmar för att hitta och gick i enbart cirklar. En familj från USA försökte hjälpa oss och bjöd in oss till deras otroligt fina lägenhet för att sedan kolla upp alla Roms gator. Vi hittade inte, men tackade för hjälpen. Vi frågade andra, och de flesta kunde inte tala engelska. Suck. Slutligen var den en kvinna med mobilt internet som kollade upp vägen åt oss, hon till och med körde oss till lägenheten. Lycka.

Vi gjorde oss i ordning för kvällen, åkte till statskärnan och den gamla gladiator-arenan Colosseum, träffade några vänner och vi skulle absolut till en restaurang och dricka vin och äta något typiskt italienskt, pasta. Den restaurangen var sådär, dels att maten inte var helt klockren och att kyparna var dryga och skulle ständigt skoja och försökte vara charmiga, men lyckades på ett väldigt obekvämt sätt så man nästan tappade matlusten. För övrigt var det mycket dragspel och Rom kändes ganska så lugnt. Efter allt gick vi hem, skulle till tunnelbanan och tåget men gick helt vilse, såklart. Det var lite creepy, så vi satte oss i en taxi hem.

Spanska trappan i Rom.
Piazza di Spagnasom man säger i Italien.

Fontana di Trevi, Rom. Vi kastade ett mynt var och önskade något, såklart.

Nu var vi på resande fot, igen. Denna gång på väg mot vackra Florens. Jag kan säga att Florens var en utav mina favoritställen under resan. Där fanns allt, förutom havet men vad gjorde det? Florens inspireras av historiska renässansen, samt är en otroligt livfull stad. Vi träffade några nya vänner på vandrarhemmet vi stannade på och bestämde oss till att dra till en nattklubb, en nattklubb där Jersey Shore-gänget brukade festa loss. Jag tappade bort Natalie och gick i cirklar hem. Vandrarhemmet låg precis runt hörnet, typiskt.

Sjukt bakis. Sjukt trött. Gick vi genom Florens och kollade sevärdigheter. Florens tar runt 30 minuter att gå från ena änden till andra, så stort är staden egentligen inte. Här står jag utanför Florens otroligt vackra Katedral Santa Maria del FiorePå eftermiddagen hade vi tåg mot Venedig. Interrail-biljetten gäller inte på reserverade tåg, enbart regionaltåg och det kostade oss en liten summa, tror det var runt 15 €.

Venedig är en stad som är byggt på flera öar. Det är mellan dessa små öar som de vackra båtarna brukar åka. Tillsammans med våra 20 kg backpackväskor och en karta, gick vi runt staden. Letade efter den bästa pizzerian för att äta en klassisk italiensk pizza. När vi väl hittade en restaurang fick jag en helt okej pizza, med 50 kg mozzarella på. Inte ok. Föredrar hellre de ”svenska pizzorna”, tro det eller ej. Solen gick ner och vi väntade på nästa tåg.

Nästa tåg tåg gick runt midnatt, mot Slovenien. Inte alls långt ifrån Venedig. Vi kom till gränsen och fick panik eftersom vi måste ta oss till den andra tågstationen (de har inte samma tågstation i staden eftersom de skiljer på tågen som går mot Italien och tågen som går mot Slovenien) men visste inte hur vi skulle ta oss dit för att hinna med tåget som vi planerade ta till Lake Bled. Turen med oss, så gick en sista buss precis när vi hoppade av tåget. På tågstationen fanns också en toalett (inte alltid det finns det) och vi ”duschade” i handfatet, haha. Sedan sov natalie på parkbänken och jag på marken. Sov och sov, någon måste vara vaken och vara vakt eftersom det var kolmörkt och ingen där. Då kom jag på att rensa min väska för att leta efter min ipod. Som jag självklart glömde på vandrarhemmet i Florens. Fan. Tåget kom slutligen, runt 4 på morgonen. Jag måste säga att det var det mest annorlunda tåg jag någonsin sett. Helt graffiti-sprayat och vi kallade det partytåget. Vi var helt ensamma på tåget.

SLOVENIEN

Drygt 1-2 timmars resa, och jag sov som en stock. 6 på morgonen var vi uppe och äventyrade i otroligt vackra och naturrika Bled. Luften var så frisk men det var också otroligt kallt.

Bergen var vackra och en dimma låg ovanför sjön. Vi tog oss ner till sjön, en sjukt brant och lång backe och det var riktigt kämpigt. Vi orkade inte stanna så länge och runt 8 tror jag vi hade ett tåg mot Ljubljana, Sloveniens huvudstad.

Natalie i det fina tåget mot Ljubljana, inte lika grafittimålat men det var snyggt ändå.

I Ljubljana träffade vi några danskar och satt i gräset och spelade lite spel och snackade. Vi var så trötta att vi inte orkade ta oss en titt i stan utan hoppade sedan på ett tåg till Kroatien och huvudstaden Zagreb. Woho. Det rullade på nu.

KROATIEN

I Zagreb gick vi runt i statskärnan, relativt trötta och träffade en kroat som pluggade svenska på universitetet och har rest i Sverige. Ofta? Han hängde med oss och vi åt kroatiska cevapcici, inte alls lika goda som bosniska, men det håller alla kroater med oss. Slutligen tog vi nattåget till Sarajevo. Det var en väldigt annorlunda upplevelse, speciellt för Natalie. Ju längre söderut vi kom desto fler problem stötte vi på. Vi var lite rädda att någon skulle ta sig in i vår kupé medan vi sov, och det var dessutom slagsmål på tåget, och de kollade passen non-stop. Kaos. Även om vi sov höll det undermedvetna oss vakna. Sju på morgonen var i vi äntligen i Sarajevo där vi skulle stanna i tre dagar. Vi tog taxin hem till farmor och farfar som bor halva året nere i Sarajevo och halva i Sverige.

BOSNIEN & HERCEGOVINA

Det var underbart att ta med Natalie till Bosnien, så jag kunde visa mina rötter och var jag kom ifrån. Jag och Natalie är barndomsvänner och det är något jag alltid har önskat dela med mig med henne. Vi hade det underbart i Sarajevo. Vi klippte och färgade håret, drog till stan, åt bosnisk mat, festade.... Det var skönt att slappna av lite och bli lite bortskämd. Farmor tvättade våra otroligt svettiga kläder och lagade underbar mat. Hittills har vi levt billigt på resan. Vi har bara betalat boende i Florens, sen andra matkostnader osv.

SERBIEN

Från Bosnien till Serbien. Vi anlände till Belgrad och på tågstationen erbjöd någon oss vandrarhem precis vid stationen. Det var skönt att inte behöva bära på ryggsäckarna så långt. Vi tog det lugnt och senare mot kvällen gick vi ut och åt middag och vandrade runt i statskärnan. Några killar som satt i bordet bredvid oss hakade på oss, och det visade sig att de bodde på samma vandrarhem som oss. Fint fint. Vi drog till en bar, drack öl och dansade salsa. Salsa i Serbien, lite random, haha.

Kaos när vi kom hem, gubben som sov i samma vandrarhem som min och Natalies port hade somnat och låst dörren. Hallå, vi kom inte in, det spelade ingen roll hur mycket vi ringde på klockan eller nästan höll på att sparka sönder dörren så vaknade inte han. Det värsta var att på dörren står det på engelska ”don't lock the door” och gubben förstod ju självklart ingenting. Kul. Men vi kom in till slut och dagen efter skulle vi ta det tidiga tåget vidare mot Ungern. Tjeeeeeena. Allt står på kyrilliska och jag kan inte läsa det, endast om det står med latinska bokstäver. Vi missade självklart tåget för ingen visste vilken perrong vi skulle hoppa på. Helt galet. Det blev lite drama, tar inte upp detaljerna men hur som helst när vi väl satt på nästa tåg några timmar senare, stannar vi efter ett ex antal timmar. Då hade tåget som vi skulle åka med på morgonentåg kört på en pojke, eller det var en pojke som hade hoppat framför tåget. Hemskt, men också tur att vi inte tog tåget på morgonen, det hade inte varit kul att uppleva det. Det tåget stod kvar när vi kom med det andra. Ståendes där och ingen mat, eller någon annat. Vi dör av hunger och tåget färdades sedan i seriöst dryga 5 km/h. En snäll man gav oss sedan en påse med choklad, vi höll på att spy med lite kcal behövde vi få i oss. Sedan var vi framme i Budapest.

Vad som hände senare, får ni läsa i del 3 av tågluffningen. Pirr!
Kategori: Travel - Interrail, Travels; Taggar: tågluffning, interrail, train, tåg, resa, europa, europaresa, natalie, jag, denana, italien, frankrike, monaco, venedig, florens, rom, slovenien, lake, bled, zagreb, kroatien, bosnien, sarajevo, belgrade, serbien, budapest, party, travel, best friend, food, culture

Vitchoklad-moussetårta

Halloj där! Tänkte slänga upp ett lite mer onyttigare recept denna gång. Det återstod en liten bit kvar som jag fotade lite fort. Den här tårtan ska annars bevaras i frysen, riktigt bra, så kan man skära upp bitar då det behövs. Vid nyår bjöd jag på en av mina favorittårtor genom tiderna. Mamma har år efter år gjort den här tårtan hemma och jag passade på att göra den själv. Den är inte alls svår att göra, jag hade mestadels problem med att få den vita chokladen att smälta, men det vet jag att ni fixar. Dessutom har jag och Ellen försökt att dra ihop ett "halv åtta hos mig"-gäng då vi ska bjuda varandra på middag, det blir kul. Då kanske jag bjuder på den här, vi får se.

Recept vitchoklad-moussetårta á mamma Amela

200 g vitchoklad
6 dl grädde
4 äggulor

Börja med att sätta på ugnen på 175 grader. Riv 300 g mandelmassa med rivjärn i en bunke, blanda i 2 matskedar kakao och vispa ihop till en grynig massa. Blanda i 3 hela ägg, rör om tills du får en slät smet och häll i en löstagbar form. Grädda sedan kakan i 20 minuter ungefär. Låt kakan kallna, den måste vara sval innan moussen breds på annars smälter grädden!

Bryt sönder 200 g vitchoklad, antingen smälter du den i 1-3 min full effekt, eller så kan du smälta chokladen i en skål ovanför varmt vatten. Vispa 6 dl grädde så länge, grädden får inte bli smöraktig och chokladen kommer hårdna till den ytterligare. Rör om chokladen när den börjar smälta. Vänd ner chokladsmeten i grädden och vispa. Vispa ner de 4 äggulorna. Nu ska smeten vara slät och välblandad. Häll över och fördela jämt vitchokladgrädden på den svalna kakan, frys in kakan med moussen och gärna aluminiumfolie över som täcker kakan.

Kakan kan tas ut 45 min före servering, eller efter önskan. Grädden blir som glass när den är kall.
Servera gärna med hallon, körsbärssås eller annat.
Voilá!

Kategori: Recipes Taggar: vitchoklad, mandelmassa, kakao, choklad, tårta, gott, onyttigt, dessert, grädde, glass, mums, recept,

John Dahlbäck

Igår besöke John Dahlbäck Uppsala och natt@saluhallen. Jag passade på att ta ett jobbpass, det är ju så kul att fota när det är event. Det brukar oftast sluta med hundratals bilder, dans med kameran, dryck och inga konstigheter. Blev inte supernöjd med bilderna, det är ju så svårt att fota från "hyllan" på nattklubben, inte mycket utrymme och man får stå uppe ovanför publiken och det är inte världens oh yes precis.

Kategori: Photography - Events Taggar: john, dahlbäck, dahlback, dj, house, party, fest, saluhallen, edc, electro house, nattilv, uppsala, jobb

Saftig och smakrik basilikapaj

Denna är en utav mina pajfavoriter. Det är ett nyttigare alternativ än vanlig paj, och den är också vegetarisk och har lågt GI. Grundreceptet kommer från Arlas pestopaj, men man kan göra lite hur man vill med receptet.

Recept på basilikapaj

Pajdeg
50 g smör
2 1/2 dl dinkelmjöl (alternativ 1 1/2 dl dinkelmjöl, 1 dl rågmjöl, 1/4 dl krossade linfrön)
1 1/5 dl kvarg
Fyllning
1 kruka basilika (2 krukor för mer smak)
3 ägg
1 1/5 dl kvarg (beroende på hur "ostig" den ska vara, går att tillsätta mer)
1 dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
salt
peppar
Garnering
riven ost eller fetaost
solroskärnor
soltorkade eller cocktailtomater och/eller svarta oliver

Börja med att göra pajdegen. Skär smöret i bitar, tillsättmjölet och slutligen kesella och arbeta ihop till en deg, med hjälp av mixer, matberedare eller händerna. Tryck sedan ut degen i en pajform, gärna en med högre kanter. Ställ formen med pajdegen i kylskåpet och låt vila i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 200 grader. Ta ut pajen ur kylskåpet, nagga med en gaffel och förgrädda pajdegen i 10 minuter.
Under tiden kan du göra fyllningen som tar några minuter bara. Förbered genom att tvätta och hacka basilikan, ta fram en bunke och vispa ihop äggen, kvargen och grädden. Blanda i den hackade basilikan, pressade vitlöken och krydda efter behag. Jag hackade lite (inte mycket) mynta och blandade i fyllningen, det ökar smaken (har jag fått lära mig,). Ta ut pajdegen ur ugnen, häll i fyllningen, ost och garnering. Grädda pajen i ca 30 minuter, ha koll så pajen inte blir alldeles för gräddad (som min nästan höll på att bli den senaste gången :))
Servera med vad du tycker är gott, jag älskar att äta sallad och keso till. Voilá, smaklig måltid!

Kategori: Recipes Taggar: basilikapaj, pestopaj, GI, nyttigt, fibrer, grönsaker, middag, lunch, mat, recept

Gott nytt år!

Gott nytt år, 2013! Hoppas ni har haft en underbar nyårsafton med de allra bästa. Jag fick besök av mina fyra Stockholmstjejer. Vi åt middag på en mysig grekisk restaurang, sedan for vi tillbaka hem till mig och förminglade innan 12 slaget, och 23.55 sprang vi till bilen, åkte in till stan, och hoppade ut ur bilen 00.00, haha. Det var en relativt lugn nyårskväll men en riktigt bra start på det nya året!

2012 har varit ett helt okej år för mig, jag har pluggat, börjar jobba igen, jag har rest och börjat komma igång med allt (förutom fotograferingen). Jag har precis flyttat in till stan och bara det är en bra start för 2013! Jag känner på mig att det här året kommer bli det absolut bästa, jag ska verkligen ta vara på tiden och göra det bästa av allt. Jag vill resa, jag vill vara med vänner, jag vill klara skolan galant, jag vill jobba massor, jag vill träna varje dag, fota massor, hitta kärleken... men ni vet :) Hoppas ni får ett grymt 2013! xxx